NYC: Dag 4

Dagene flyr virkelig fort! Føler at jeg ikke rekker å gjøre noe, samtidig som jeg har vært på 100 forskjellige ting i løpet av en dag. Henger litt etter med bloggingen, men her kommer en «short summary» av dag 4!

Etter en heller sen kveld ute på Den Samiske Ambassaden i USA, var det dags for en ny dag! Første side-event var Reindriftens Ambassadører. Der fikk vi høre om hverdagsproblemer knytta til reindrift i Sverige, med bla. rettsaker og tvister om beiteland.. Alt i alt var det en fin gjeng med flotte ungdommer som representerer reindrifta!

Reinnæringens ambassadører

I matpausen var jeg og Aslak Niillas og Lajla Helene fra ambassadørene ute og gikk en tur. Lajla hadde hørt om en craft (duodji) butikk som skulle være åpen i forbindelse med UNPFII. Og visst var det åpent! Jeg fant meg en Masai-scepter som skal symbolisere menn med makt! 50 dollar for verdensherredømme! Måtte jo bare ha den! 😀

Kuleste stokken jeg har sett på lenge! Hmm.. Ble jeg kanskje lurt? Neh 😉

Etter å ha tilegna meg så mye makt, så var jeg veldig sliten. Det tar på å være mektig! Etter litt slapp-av’ings på hotellrommet var det klart for en mottakelse på den Russiske FN-ambassaden! Dit skulle visst høye herrer fra hele den nordlige halvkulen, diplomater, statlige representanter, en og annen guvernør og andre. Det var en ny opplevelse, og helt ærlig føltes det litt som om jeg var med i en James Bond film – From Russia with love!

Taletid - ambassadøren ønsker oss velkommen

Her traff jeg på et par ålreite karer fra den Karelske ungdomsorganisasjonen, de jobber med alt av finsk-ugriske saker. Og siden samisk, på linje med finsk, veps og en rekke andre språk tilhører den finsk-ugriske språkgruppen (eller samisk-ugrisk om man spør samisk akademia) så ønsket de at også samene ble synlige der. Det ene førte til det andre, så nå er Sametingets ungdomspolitiske utvalg invitert til kongressen deres, som holdes i Russland engang på midtsommeren!

Masse god mat!

Selv om jeg følte at dresskoden ikke matcha kofte-koden, og at det var en heller stiv setting for en stakkar fra vidda, så var det alt i alt en hyggelig kveld! Fikk mange nye kjentfolk i Russland!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

